Cultural Bus, my ass
Εντάξει, ο τίτλος είναι επιθετικός και πολλοί ίσως θεωρήσουν ότι είμαι κακόβουλος. Δεν είναι όμως έτσι. Κάθε πόλη που σέβεται τον εαυτό της έχει κάποιες διαδρομές με ειδικά μέσα για sightseeing στην πόλη. Στο Λονδίνο, στην Πράγα και στο Βερολίνο, ξέρω από πρώτο χέρι ότι κάτι υπάρχει. Στην Πράγα είχε τραμ που κάνανε το scenic route αλλά χωρίς ξενάγηση, στις άλλες δυο πόλεις ειδικά λεωφορεία με ηχητική ξενάγηση μας γυρνούσαν στην πόλη.
Περπατώντας στην πόλη την προηγούμενη βδομάδα είδα στο πίσω μέρος των λεωφορείων να διαφημίζουν το πολιτιστικό λεωφορείο που ξεκινά από 1/09/2009. Έψαξα στο Internet να βρω περισσότερες πληροφορίες. Στο πρώτο site που πήγα ήταν του ΟΑΣΘ. Στα Νέα δεν είχε απολύτως τίποτα μέχρι την Κυριακή 30/08/2009 . Στις ανακοινώσεις η τελευταία ανακοίνωση είχε ημερομηνία 16/07/2009 και φυσικά πάλι τίποτα για το λεωφορείο. Στα δρομολόγια, το νούμερο 50 που είναι το πολιτιστικό, απουσίαζε. Στην σελίδα τους για τα αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης, επίσης καμία αναφορά και από ότι είδα μια από τις 5 φωτογραφίες που έχει η σελίδα είναι το Ηλέκτρα Παλλάς!!!! Αντιλαμβάνομαι τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Η επόμενη κίνησή μου ήταν να ψάξω γενικά το Internet. Με keyword “Πολιτιστικό λεωφορείο” έπεσα σε κέιμενο του Kourtgeo ένα χρόνο πριν που ξεκινά :
Διαπιστώνουμε, διαβάζοντας παρακάτω ότι μιλά για άλλο σχέδιο μια και αυτό που διαφημίζεται είναι του ΟΑΣΘ και δεν είναι διάρκειας 90 λεπτών αλλά 50. Από ότι φαίνεται και οι υπόλοιπες αναφορές είναι στο αρχικό σχέδιο του Δήμου που ανακοινώθηκε 1 χρόνο πριν. Μια νέα αναζήτηση όμως μου έδωσε άλλη πληροφόρηση.
Στις λέξεις “Πολιτιστικό λεωφορείο ΟΑΣΘ” η πρώτη και μοναδική, τουλάχιστον τσην πρώτη σελίδα, αναφορά ήταν από taxalia όπου αναπαράγανε αυτούσιο κείμενο του Αγγελιοφόρου (που ακόμα δεν έγινε το νέο site του), όπου διάβασα απίθανα πράγματα όπως :
Είναι δυνατόν; Τον Μέγα Αλέξανδρο; Από που και ως που; Όταν πέθανε ο Μ. Αλέξανδρος (324π.χ.) η Θεσσαλονίκη δεν είχε ιδρυθεί ακόμα (315 π.χ.) από τον Κάσσανδρο.
Αλλά ας δούμε παρακάτω λίγα ακόμη :
Δηλαδή, θα δώσω 2 € και απλά θα κινηθώ με το λεωφορείο γιατί δεν έχουν έτοιμο το DVD; Γιατί; Ας ξεκινήσουν την γραμμή αφού είναι πλήρως έτοιμοι. Ένας χρόνος δεν ήταν αρκετός για προετοιμασία;
Γιατί ένα τόσο σοβαρό εγχείρημα γίνεται τόσο πρόχειρα; Είναι δυνατόν να ενεργοποιούμε το πολιτιστικό λεωφορείο με την λήξη της τουριστικής περιόδου; Στην διάρκεια της έκθεσης και για πολιτικούς σκοπούς; Μη μου πείτε ότι δεν υπάρχουν πολιτικές σκοπιμότητες.
Ας δούμε τι έχουμε μέχρι στιγμής :
- Πολιτιστικό λεωφορείο με απεικονίσεις άσχετες με την πόλη, σχετικές όμως με πολιτικά θέματα
- Πολιτιστικό λεωφορείο που η μόνη ανακοίνωση που υπάρχει είναι στις στάσεις πλαστικοποιημένη Α4 σελίδα, όπως βλέπετε την φωτογραφία.
- Πολιτιστικό λεωφορείο που ξεκινά 1 Σεπτεμβρίου αντί τον π.χ. Μάρτιο.
- Πολιτιστικό λεωφορείο με το ίδιο αντίτιμο που έχουν και τα απλά λεωφορεία, κάτι που δεν γίνεται πουθενά στον κόσμο
- Πολιτιστικό λεωφορείο που ξεκινά σύμφωνα με πληροφορίες, χωρίς την ξενάγηση.
Είμαι υπερβολικός;
Ας δούμε λίγο την προβολή του εγχειρήματος με άλλους τρόπους. Στην στάση της Αγίας Σοφίας υπήρχε πλαστικοποιημένο χαρτί Α4 εκτυπωμένο σε υπολογιστή ή φωτοτυπία εκτύπωσης υπολογιστή, που μας ανακοίνωνε την ημερομηνία έναρξης και που ήταν κολλημένο με σελοτέιπ. Είναι η φωτογραφία που ακολουθεί. Το χαρτί δεν είναι στην θέση του. Η φωτογραφία που προηγείται δείχενι την ίδια στάση και την σήμανση για την νέα γραμμή. Ενώ υποτίθεται είναι τουριστικ, πουθενά δεν υπάρχει σήμανση σε άλλη γλώσσα πλην της ελληνικής
Τα παραπάνω γράφτηκαν την Κυριακή 30/08 αλλά το κείμενο θα ανεβεί στη 1/09 αφού πρώτα κάνω μια βόλτα με το λεωφορείο και συμπληρώσω τις εντυπώσεις μου.
Update : 1/09/09
Για λίγα λεπτά έχασα το λεωφορείο των 9:00. Από ότι έμαθα άδειο έφυγε, ενώ των 8:00 είχε έναν επιβάτη. Αυτό δεν πειράζει, έτσι και αλλιώς κανένας δεν ήξερε την ύπαρξή του, παρα μόνο ο υπουργός κ. Στυλιανίδης που έκανε τα εγκαίνια της γραμμής, στα γραφεία του ΟΑΣΘ στην Παπαναστασίου…
Είχα λοιπόν την ευκαιρία να περιεργαστώ την στάση. Να δω την σήμανσή της. Δυο χάρτες από την μια και από την άλλη μεριά στα ελληνικά χωρίς καμία μέριμνα για τον ξένο επισκέπτη. Αν κάνετε κλικ πάνω στις φωτογραφίες θα μπορέσετε να δείτε με καλύτερη λεπτομέρεια τους χάρτες
Λίγο αργότερα, στην ώρα του, το λεωφορείο ξεπρόβαλλε από την Εθνικής Αμύνης προσπαθώντας να έρθει στην στάση του. Σταμάτησε λίγο πιο μπροστά, κατέβηκαν οι δυο hostess του, μεταφέρανε τις κορίνες και το λεωφορείο ήρθε και πάρκαρε. Ευγενικά η μια κυρία ήρθε και με ρώτησε αν ενδιαφέρομαι για την διαδρομή και προθυμοποιήθηκε να με ενημερώσει.
Στις 10:00 ακριβώς ξεκινήσαμε. καλό αυτό, ακριβείς. Οι δυο κοπελίες πολύ ευγενικές καθήσανε στην θέση τους, αφού μου δώσανε ένα διαφημιστικό φυλλάδιο στα ελληνικά. Σε ερώτησή μου, απαντήσανε ότι υπάρχει και στα αγγλικά. Το λεωφορείο καθαρό, μοσχομύριζει και πράγματι ήταν ειδικά διαρυθμισμένο ώστε εκτ΄ςο από τα μεγάλα παράθυρα που δεν ανοίγανε να έχει ενσωματωμένα μικρά που οι συνοδοί προθυμοποιούντουσαν να ανοίξουν κάθε φορά που υπήρχε κάτι ενδιαφέρον για φωτογράφηση.
Δυστυχώς η πρώτη μου εντύπωση από το σύστημα ξενάγησης δεν ήταν το ίδιο καλή μ’ αυτή του υπόλοιπου λεωφορείου. Ξεκινώντας μπήκε μπρος το σύστημα στις δυο οθόνες, των οποίων ο ήχος ακούγονταν μέσα από ηχοσύστημα του λεωφορείου. Μια απλή έως απλοϊκή powerpoint παρουσίαση σε μια και μοναδική γλώσσα. Πάνω από όλα, ασυντόνιστη. Η φωτογραφία που βλέπετε πιο πάνω είναι για να μας ειδοποιήσει ότι δεξιά μας είναι τα ανάκτορα του Γαλερίου, μόνο που παίζει ενώ ανεβαίνουμε την Αγγελάκη!!! Θα έπρεπε να παίζει ενώ διασχίζουμε την Σβώλου μετά την Ιπποδρομίου και πριν τον Έσπερο, μόνο που σε εκείνο το σημείο έπαιζε την επόμενη στάση της Αγ. Σοφίας…
Φτάνοντας στην Αριστοτέλους, που γι’ αυτήν ενημερωθήκαμε στην Αγ. Σοφίας, η εφαρμογή παίζει πληροφορίες για την Μοδιάνο, λαδάδικα και λιμάνι και μας τα προτείνει για βόλτα. Από το λιμάνι μέχρι εκεί που μας τα προτείνει,μπορεί να είναι και μια απόσταση 15 λεπτών. Δεν κάνουμε τίποτα έτσι.
[argos]jXttcdrTzxk[/argos]
Σχεδόν κανένα σημείο δεν έπαιξε συγχρονισμένα με την στάση. Οι κοπέλλες προσπαθώντας να σώσουν την κατάσταση, δικαιολογούνταν ότι είναι η πρώτη μέρα και είναι δοκιμαστικό το σύστημα και ότι θα γίνει καινούργιο, πολυγλωσσικό και… Φτάσαμε αισίως στον Αγ. Δημήτριο για να δώ και bug στην απλοϊκή εφαρμογή. Το βλέπετε και εσείς μόνοι σας
[argos]RUTp3A8dTxg[/argos]
Πιο πάνω η ξενάγηση γίνεται χειρότερη όπου μας ενημερώνει για το Γεντί Κουλέ και φροντίζει να παραλείψει το γεγονός του ότι μέχρι και την δεκαετία του ’80 υπήρξε φυλακή από πολιτικούς μέχρι ποινικούς κρατούμενους, ενώ τώρα χρησιμοποιείται και για πολιτιστικές εκδηλώσεις.
[argos]KpyDdEZ86KM[/argos]
Κατεβαίνοντας τα κάστρα πέσαμε στο γνωστό πρόβλημα της πόλης. Το περίφημο traffic jam. Δεν ξέρω αν θα μπορούνε να τηρούν τον χρόνο της μια ώρας σε περιπτώσεις τέτοιες. Οι κοπέλλες μου είπαν ότι μάλλον θα αλλάξουν τα δρομολόγια κάθε 1,5 ώρα για να είναι συνεπείς. Ίσως θα ήταν καλύτερο να σκεφτούν να προσθέσουν λεωφορεία…
[argos]6rup-Ix_A9o[/argos]
Το τέλος της διαδρομής ήρθε μέσα στους προβλεπόμενους χρόνους και με 2 πελάτες να περιμένουν αυτή τη φορά. προσέξτε ότι κλέινοντας η ξενάγηση αποφεύεγει να ανφέρει ότι το σύμβολο της πόλης υπήρξε φυλακή όπου πολλοί κάτοικοι της πόλης χάσανε την ζωή τους, ο Πύργος του Αίματος.
[argos]S9jt-7KIFRw[/argos]
Λίγο πριν κατέβω πήρα και την είδηση. Το λεωφορείο αυτό είναι το μοναδικό. Αν υπάρξει κάποια βλάβη, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει άλλο να το αντικαταστήσει (!!!). Επίσης θα προστεθεί και τρίτη οθόνη στο πίσω μέρος του λεωφορείου.
Ποιά συμπεράσματα εξάγω;
Ακόμα μια προεκλογική φούσκα ακόμα μια αρπακολατζίδικη δουλειά από πλευράς των υπευθύνων. Ξεκινάει ένα τόσο σημαντικό τουριστικό “εργαλείο” και ξεκινά λειψό και με καμία πρόβλεψη σε περίπτωση προβλήματος. Το εισητήριο είναι ενταγμένο μέσα στις αστικές συγκοινωνίες κάτι που συνήθως δεν γίνεται αλλού. Ενώ στο Λονδίνο ή στο Βερολίνο το αντίστοιχο ελωφορείο είναι μια τουριστική ατραξιόν και έχει αντίστοιχο εισητήριο, στην Θεσσαλονίκη με 2 € κάνεις την βόλτα αλλά μπορείς να χρησιμοποιήσεις και για την υπόλοιπη μέρα σε όλες τις γραμμές. Δεν ισχύουν οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Να υποθέσω ότι ο ΟΑΣΘ επιδοτείται και γι’ αυτή την γραμμή;
Πότε επιτέλους θα αντιμετωπισθεί σοβαρά η τουριστική ανάπτυξη της πόλης; Πότε θα σταματήσουν να εμφανίζουν ως τουριστική ατραξιόν όλες τις εκκλησίες της πόλης; Υπάρχουν και άλλα πράγματα να δούμε σε μια ζωντανή πόλη. Πότε θα συνδυάσουν οι διάφοροι φορείς τους πόρους τους για να κάνουν τίποτα σοβαρό; Δεν είναι δύσκολο. Το μόνο που χρειάζονται είναι επαγγελματισμός και ανοιχτό μυαλό.
Δεν μπορεί να θεωρούν επαγγελματισμό το να ξεκινάνε μια γραμμή χωρίς να έχουν την ηλεκτρονική εφαρμογή ξενάγησης έτοιμη και να εμφανίζουν μια παρωδία ηλεκρονικής ξενάγησης. Ακόμα και αν ήταν δοκιμαστικό όπως μου δικαιολογηθήκανε οι ευγενέστατες συνοδοί, θα μπορούσανε να πούνε ότι και οι διαδρομές είναι δοκιμαστικές και να μη χρεώνουν τίποτα. Η ύπαρξη ενός και μόνο λεωφορείου δείχνει πόσο σοβαρά το πήρανε οι αρμόδιοι το έργο. Αν γι ακάποιο λόγο επιδοτηθήκαν εοι φορείς γι’ αυτό, θα ήθελα να ξέρω βάση ποιών δεδομένων πήρανε την επιδότηση;
Ως πότε;
September 1, 2009 - 8:44 pm
Πολύ πλήρες και ολοκληρωμένο το άρθρο σου. Δυστυχώς – και τονίζω το δυστυχώς – δεν περίμενα κάτι καλύτερο. Σ’αυτήν την χώρα γίνονται όλα επιπόλαια και χάρην εντυπωσιασμού, χωρίς οργάνωση και μελέτη.
Απαράδεκτο να μην υπάρχουν κι άλλες γλώσσες στην ξενάγηση! Είναι σαν να παραδεχόμαστε ότι μόνο Έλληνες επισκέπτονται την πόλη μας! Και τι εκνευριστικά βαρετή φωνή αυτή που έκανε την διήγηση!
Καλά το ότι δεν θα συνέπιπταν η ξενάγηση με το μέρος όπου βρισκόταν κάθε φορά το λεωφορείο ήταν αναμενόμενο με το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί στο κέντρο!
Όσο για αυτό που αναφέρεις στην αρχή ότι δεν είδες πουθενά να αναφέρεται η ύπαρξη του εν λόγω λεωφορείου, σήμερα το διάβασα στο site της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, αλλά περιορίστηκε σε μια πρόταση ο αρθρογράφος. Μπορείς να το δεις εδώ.
September 1, 2009 - 8:48 pm
Δεν περίμενα κάτι καλύτερο από την Μακεδονία, στην παρούσα φάση της. Όσο για την σύμπτωησ, υπάρχει μια τεχνολογία που λέγεται GPS καθώς και η δυνατότητα του GPS triggering Ανάλογα που βρίσκεται το λεωφορείο και η κατάλληλη αφήγηση. Αλλά που τέτοιες πολυτέλειες
September 2, 2009 - 11:39 am
Καλά τα γράφεις. Η προτελευταία παράγραφος όλο το ζουμί.
Μόνο σε ένα σημείο μια παρατήρηση: Πόσοι τουρίστες θέλουν να ακούσουν για αίματα και βασανιστήρια σε πύργους σε μία μη γκόθικ ξενάγηση;
Άσε που το άλλο δεν μας το είπες: Άφησες μπουρμπουάρ στα κορίτσια; 😛
September 2, 2009 - 4:20 pm
Ξέρω ότι γίνομαι αφοριστικός, αλλά δεν περίμενα κάτι αληθινά cultural από Παπαγεωργόπουλους, Ψωμιάδηδες και όλους τους δήθεν παρατρεχάμενούς τους…
September 2, 2009 - 4:34 pm
Δεν είσαι αφοριστικός και αυτό γιατί δεν έχουν καλύτερα δείγματα.
September 2, 2009 - 11:30 pm
Τι ψάχνεις; Εδώ πολλοί προβάλλουν σαν προτέρημα την εγγύτητα της πόλης σε άλλες τοποθεσίες παρά την “αγάπη” τους για την πόλη.
exiledinberlin said:
Μόνο σε ένα σημείο μια παρατήρηση: Πόσοι τουρίστες θέλουν να ακούσουν για αίματα και βασανιστήρια σε πύργους σε μία μη γκόθικ ξενάγηση;
Μουσείο του Λονδίνου δίπλα στο Τισώ; Κεφάλια παλουκωμένα στον Πύργο, Τζακ ο αντεροβγάλτης και Ολιβερ Τουιστ πουλάει (οκ, και 60s). H Torre Blanca θα έβγαζε τρελά λεφτά σαν τόπος βασανιστηρίων.
September 2, 2009 - 11:38 pm
Για την άποψη αυτή απάντησα σε έντυπο όσο μπορούσα, αλλά και εδώ. Δεν μπορώ να κάνω τίποτα παραπάνω, δυστυχώς
September 3, 2009 - 11:01 am
Η κατάσταση για μια ακόμα φορά με απογοητεύει…Πάντως Θα ήθελα να δώσω τα συγχαρητήρια μου για το παραστατικότατο ρεπορτάζ του Argos που δυστυχώς επιβεβαιώνει με το πιο χαρακτηριστικό τρόπο γιατί Ποτέ μα πότε δεν θα μπορέσει να υπάρξει τουριστική ανάπτυξη στην πόλης μας.. Απλά πραγματάκια που φαίνονται τόσο ακατόρθωτα για εμάς… Όταν η προχειρότητα γίνεται σημαία σε κάθε τι που πάει να γίνει (πολλές φορές προς την σωστή κατεύθυνση γιατί το tourist bus είναι προσ την σωστή κατεύθυνση) αυτή ενεργεί σαν μπουμερανγκ και τορπιλίζει την οποιαδήποτε προσπάθεια.. Αφού ρε παιδιά δεν είμαστε ικανοί να οργανώσουμε ένα λεωφορειάκι τι το ξεκινάμε? Ποιος ο λόγος? Γιατί μας δίνουν το δικαίωμα , να απαξιώνουμε τόσο στεγνά μια προσπάθεια που έπρεπε εδώ και καιρό να έχει γίνει και να είμαστε όλοι υπερασπιστές της? Και για να καταλάβω τι σόι τουριστικό bus είναι αυτό που απευθύνεται μόνο σε όσους ομιλούν την Ελληνική?
Τι να πει κανείς…Τώρα όσον αφορά το φίλο abravanel το κακό δεν είναι τι πιστεύω εγώ(αν και νομίζω ότι με παρανόησες) το κακό είναι ότι οποίο ξένο τουριστικό site και να δεις με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζουν την Θεσσαλονίκη … Με αυτόν τον περιγραφικό τρόπο.. Προσπαθούν να βρουν πλεονεκτήματα από τριγύρω περιοχές που γειτνιάζει η Θεσσαλονίκη γιατί όπως είναι προφανές η πόλη μας δεν αξιοποιεί κανένα μα κανένα από τα ιδιαιτέρα στοιχεία που διαθέτει…Αλλά ανέκαθεν αυτό κάναμε σαν πόλη.. Μας δίναμε (εμείς από μόνοι μας!!!) έναν τίτλο βλέπε(συμπρωτεύουσα, νύφη του Θερμαϊκού, ερωτική πόλη, πρωτεύουσα των Βαλκανίων κλπ)για να την ομορφύνουμε όσο μπορούμε αλλά ουσία ΜΗΔΕΝ. ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ.. ΑΥΤΑ…
September 4, 2009 - 10:57 am
συγχαρητήρια για το άρτιο ρεπορτάζ.
επόμενη στάση: βρέξε μου και γλίστρησα
μετά από τόσα παραδείγματα από πράξεις του Δήμου και της Νομαρχίας με παντελή έλλειψη επαγγελματισμού, ομολογώ πως θα προτιμούσα το συγκεκριμένο έργο να το αναλάβει κάποια ιδιωτική εταιρία/τουριστικό πρακτορείο/οργανισμός
Θα ήταν καλό να ληφθεί η πρωτοβουλία να τρέχουν παράλληλα touring buses από ΟΑΣΘ και αντίστοιχα και από άλλες ‘εταιρίες’
Κανείς δεν εγγυάται ότι θα ήταν καλύτερα,
μάλλον όχι. θα ήταν σίγουρα καλύτερα από τη τωρινή κατάσταση.
Ετσι συμβαίνει κι έξω ,κάνω λάθος? Δεν είναι μόνο ένας που παρέχει την υπηρεσία
Στο Λονδίνο όπως και στο Βερολίνο, τα περισσότερα touring buses έχουν ένα έντονο χρώμα (κυρίως κίτρινα ήταν αυτά που έτυχε να δω, έπεφτε αμέσως το μάτι σου).
Ο τουρίστας τα βρίσκει πανεύκολα.
Ακόμη κι αν δε τα εντοπίσει.. στις κεντρικές πλατείες όπου γίνονται στάσεις υπάρχουν σταντάκια/information desks και άνθρωποι να μοιράζουν flyers.
Η Θεσσαλονίκη είναι πόλος έλξης τουριστών – genius. Δε χρειάζονται information desks.
Δε χρειάζεται τίποτα από τα άνωθεν.
Βάφεις το λεωφορείο σου κι ένα πρωτότυπο μπλεδάκι και είσαι έτοιμος
September 8, 2009 - 4:45 pm
Ποια τουριστικά λεωφορεία εννοείς στο Βερολίνο;
Γιατί τα αντίστοιχα του βερολινέζικου ΟΑΣΘ (γραμμές 100 και 200 της BVG) έχουν (είχαν; δεν ξέρω δεν ζω πλέον εκεί) την ίδια τιμή με τα υπόλοιπα. Υπάρχουν και τα άλλα τα οποία όμως πρέπει να κοστίζουν πάνω από 10 ευρώ και ανήκουν σε ιδιώτες (τουριστικά γραφεία).
Pingback: Ένα μικρό βήμα στην σωστή κατεύθυνση « Θες Θεσσαλονίκη;
March 7, 2011 - 4:48 pm
παιδια τις προαλλες ειδα ενα ακομα λεψφορειο να κανει την συγκεκριμενη γραμμη..ειχε τα χρωματα που εχουν ολα τα λεωφορεια της πολης δηλαδη μπλε κιτρινο κοκκινο αλλα ηταν πιο εντονα βαμμενο λες και κατασκευαστηκε τοτε…ηταν το 368 αν θυμαμαι και ειναι δυπορτο..αλλα το 368 το εβλεπα πιο πριν που δουλευε στα χωρια…τωρα τελευταια δεν το βλεπω..βλεπω μονο το μπλε λεωφορειο..οσο για το αρθρο σου ειναι πολυ καλο…ελεος να εχουν μονο ενα λεωφορειο και να μην χρησιμοποιουνται οι καρτες των απεριοριστων διαδρομων…