Ανάπλαση Θεσσαλονίκης -δεύτερο μέρος.

συνεχίζεται από το πρώτο μέρος

Η φύση των έργων -συνέχεια.

Ας τα πάρουμε ένα ένα: Η ΔΕΘ πρώτα από όλα. Την μετεγκατάστασή της, θυμάμαι να την ακούω από το 1996. Η μόνη κίνηση που είχε γίνει για το θέμα ήταν η υποψηφιότητα της πόλης για την EXPO την οποία η ασυννενοησία των φορέων οδήγησε σε ναυάγιο. Τότε, η μελέτη που είχε εκπονηθεί από το γραφείο Τζώνος-Χόιπελ-Χόιπελ προέβλεπε την μετεγκατάσταση δίπλα στο ΤΕΙ θεσσαλονίκης στη Σινδο. Υποθέτω στα χνάρια αυτής της μελέτης κινείται η υπουργός τώρα. Η συγκεκριμένη μελέτη -αν την θυμάμαι καλά- και ολοκληρωμένη ήταν και κλείδωνε πολύ καλά στον σχεδιασμό όπου είχαμε και νέο αεροδρόμιο στην δυτική πλευρά της πόλης. Γιατί ρωτάτε;  μα γιατί μιλάμε για την ΔΙΕΘΝΗ έκθεση Θεσσαλονίκης και είναι τραγελαφικό να έχει το αεροδρόμιο μακρυά από : Σιδηροδρομικό και Λιμάνι που είναι στα δυτικά. Η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ κλειδώνει και με δύο άλλες παραμέτρους: αφήνει ελεύθερο τον σημερινό της χώρο για αξιοποίηση και ενισχύει την ίδια την ΔΕΘ σαν εκθεσιακό οργανισμό μιας και θα μπορεί πλεόν να αναπτυχθεί σε χώρο όπου δεν θα περιορίζεται από την ασφυξία του κέντρου. Ο ελεύθερος χώρος της ΔΕΘ στο κέντρο όμως  τι θα γίνει;

Η υπουργός λέει οτι θα προκυρηχθεί διαγωνισμός. Θα είναι διαγωνισμός κλειστός ή ανοικτός; με πρόσκληση ή χωρίς πρόσκληση; Θα αξιοποιηθεί αυτό ο χωρος ως αυτόνομος ή θα ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα παρεμβάσεων που  θα περιλαμβάνει το ΑΠΘ, το τρίτο σώμα στρατού, το πάρκο μουσείων και Θεός φυλάξοι το νέο δημαρχείο; Ποιά κτίρια θα διατηρηθούν και γιατί; Η ανάγκη σύνδεσης με τις γύρω δραστηριότητες επισημαίνεται πολύ σωστά στο δελτίο τύπου του υπουργείου, αλλά το πως θα γίνει αυτή η σύνδεση μένει να δειχθεί.

Π.χ. υποψιάζομαι οτι το Βελίδειο, το 6 περίπτερο και το αλεξάνδρειο θα παραμείνουν και πιθανόν καλά θα κάνουν. Γιατί όμως να μην δημιουργηθεί και ένας υπόγειος χώρος στάθμευσης κάτω από το πάρκο, με τεράστια δυναμικότητα που θα υποστηρίξει κιόλας την πεζοδρόμηση του κέντρου εντός των τοιχών;

Πάμε και στην “πεζοδρόμηση” ή αλλιώς “δακτύλιος”. Υποψιάζομαι πως αυτό είναι το πουλέν project της κας Υπουργού μιας και αποτελεί έναν από τους τομείς στον οποίο είναι εξειδικευμένη επιστημονικά. Έχει συγγράψει μάλιστα και το αντίστοιχο βιβλίο. Σημειώνω εδώ οτι το βιβλίο ήταν ανεβασμένο στο ΠΕΧΩΔΕ πριν η κα Μπιρμπίλη γίνει υπουργός και είναι μάλιστα αξιόλογη δουλειά. Πάμε στη Θεσσαλονίκη όμως: Είναι μια πόλη που περπατιέται. Την περπατάς και ως Αθηναίος ενισχύεις τον μύθο περι ερωτικής πόλης, άλλο αν σου δημιουργήθηκε κυριώς λόγω υγρασίας. Πέρα από την πλάκα, το κέντρο της Θεσσαλονίκης την τραβάει, την γουστάρει και την σηκώνει μια χαρά την πεζοδρόμηση. το μόνο ζήτημα είναι και πάλι, σωστά μαντέψατε οι χώροι στάθμευσης και οι συγκοινωνίες. Θεωρητικά με πεζοδρομημένο το κέντρο ΔΕΝ θα χρησιμοποιείς αυτοκίνητο αλλά λεωφορείο. Για όσους κατοικούν πάνω στον άξονα ανατολή δύση είναι εφικτό. Για όσους κατοικούν στον άξονα βορράς νότος είναι κόλαση. Εξηγούμαι: αν έχεις την ατυχία να μένεις Συκιές, Άνω Πόλη, Νεάπολη κτλ ατύχησες μιας και είτε οι λόφοι (άρα για τους άνω των 50 δεν περπατιέται) είτε οι άθλιες αυτή τη στιγμή συγκοινωνίες δεν σε εξυπηρετούν παρα μόνο με ΤουΤού. το οποίο δεν έχεις πουθενά να αφήσεις ακόμα και σήμερα που το κέντρο δεν είναι πεζοδρομημένο.

Δίπλα σε αυτήν την “πεζοδρόμηση” κολάει και το πρόγραμμα πολεοδομικής ανασυγκρότησης του άξονα Αχειροποιήτου-Αγίας Σοφίας /Χρηματιστηρίου Αγ.Μηνά / συν τα κερασάκια της περιοχής του ΒΑΟ πάνω από το τσινάρι, και του στρατοπέδου Στρεμπενιώτη. Το τελευταίο το αφήνω αχολίαστο μια και δεν έχω πλήρη γνώση της κατάστασης, αλλά ο άξονας Αγίας Σοφίας Αχειροποιήτου, είναι ακριβώς πάνω από την πεζοδρόμηση του κέντρου ενώ η περιοχή χρηματιστηρίου στην μία άκρη της με την άλλη άκρη της πεζοδρόμησης να κρατά ο μελλοντικά ελεύθερος χώρος της ΔΕΘ. Γιατί όμως ανακοινώνονται ως ξεχωριστά αυτά τα έργα;

Ας ανακοίνωναν μια γενικότερη “ανάπλαση” του κέντρου με αυτά τα κύρια σημεία να τελειώναμε. μήπως κατα αυτόν τον τροπο αυξάνονται τα έργα που μπορεί να ανακοινώσει η υπουργός; Γιατί να μην αποτελούν οι “αναπλάσεις” αυτές τα σημεία της κεντρικής ραχοκοκαλιάς πάνω στην οποία θα πατήσει και η πεζοδρόμηση;

Σταματώ εδώ με τα πολεοδομικά μου ερωτήματα μήπως με κατηγορήσει πάλι κανείς για επιστημοσύνη…

Στην κάτω πλευρά της πεζοδρόμησης έχουμε την νέα, φοβερή ιδέα για …μίνι υποθαλάσσια και πεζοδρόμηση της λεωφόρου (ο Θεός και ο Παπαγεωργόπουλος να την κάνει) Νίκης. Πρώτα από όλα για την υποθαλάσσια: πήρε το αυτάκι μου κάτι κουβέντες για υπερθαλάσσια (δηλαδή αυτοκινητόδρομο μέσα στην θαλασσα πέρα από το σημερινό κρηπίδωμα) αντί της υπο-θαλάσσιας. Δεν έχω στοιχεία ακόμα και δεν ξέρω αν ήταν απλά καμια ονείρωξη δημόσιου άρχοντα να χαρακώσει και πάλι την πόλη με έργα πνοής οπότε ας υποθέσουμε οτι η κα Υπουργός εννοεί όντως την Υπο-θαλάσσια μόνο για το τμήμα της Λεωφόρου Νίκης.  Μα πάλι θα φέρουμε το αυκίνητο μέσα στο κέντρο; Πριν από λίγο δεν είπαμε κάτι για πεζοδρομήσεις,για βιώσιμη πόλη κτλ; Να κάνω μια πρόταση; Να πεζοδρομηθεί το κέντρο, Χωρίς την υποθαλάσσια. Δεν μας χρειάζεται. Να μην περνάει το αυτοκίνητο από το κέντρο, ούτε υποθαλασσίως ουτε υπερθαλασσίως ούτε διαθαλασσίως ούτε καθέτως ούτε οριζοντίως. Το βασικό πρόβλημα σε αυτήν την πόλη είναι οτι δεν έχουμε ξεκάθαρο σχέδιο για το τι να κάνουμε και προτάσεις τέτοιου είδους είτε ενισχύουν τις τσέπες ορισμένων εργολάβων είτε είναι πολιτικά πυροτεχνήματα, ειδικά οταν προέρχονται από μια άξια επιστήμονα όπως  η κα Μπιρμπίλη η οποία γνωρίζει τα θέματα αυτά άριστα. —-

συνεχίζεται στο τρίτο μέρος

3 Responses to Ανάπλαση Θεσσαλονίκης -δεύτερο μέρος.

  1. Pingback: Ανάπλαση Θεσσαλονίκης -πρώτο μέρος. | thess.gr

  2. Pingback: Ανάπλαση Θεσσαλονίκης -τρίτο μέρος | thess.gr