Το Κρατικό Θέατρο του Παραλόγου
Πριν ξεκινήσετε να διαβάζετε το κείμενο, θα ήθελα να λάβετε υπόψη σας δυο πολύ βασικά πράγματα. Το πρώτο είναι ότι το κείμενο δεν μιλάει για την αξία ή όχι του έργου του ΚΘΒΕ και δεύτερο το κείμενο δεν μιλάει για το όποιο έργο επιτελεί η ΕΜΣ. Έχω άποψη και για τα δυο αλλά δεν είναι το θέμα μου σήμερα.
Θα ήθελα να ξεκινήσω με μια μικρή ανασκόπηση της ιστορίας των δυο οργανισμών της πόλης. Του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) και της ΕΤαιρίας Μακεδονικών Σπουδών (ΕΜΣ). Τα αποσπάσματα της ιστορίας τους είναι αντιγραφή από τα site των οργανισμών.
Αυτό που δεν λέει το κείμενο της ΕΜΣ είναι την πολιτική κατάσταση της εποχής που έχτιζε μέγαρα. Μας λέει όμως ξεκάθαρα ότι το οικόπεδο φιλέτο καθώς και το αρχικό ποσό για την ανέγερση του πρώτο κτιρίου δόθηκε από την ελληνική κυβέρνηση επί υπουργίας Γκοτζαμάνη σε ένα νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου. Αποσιωπιεί βέβαια το παρελθόν του Γκοτζαμάνη. Κατοχικός δοσίλογος υπουργός. Επίσης ότι έχτισε τα υπόλοιπα κτίρια επί παντοδυναμίας συγκεκριμένου πολιτικού για την εκρίβεια όταν την δύναμη είχε ο “Μακεδoνάρχης”, κατοπινός “Εθνάρχης” Κωνσταντίνος Καραμανλής. Το νεοϊδρυθέν ΚΘΒΕ ήταν ο πρώτος νοικάρης ενός κτιρίου που όλως τυχαίως (;) κτίστηκε έχοντας θέατρο μέσα τους από ένα ίδρυμα ιδιωτικού δικαίου που μέσα στους σκοπούς του δεν ήταν να οργανώνει θεατρικές παραστάσεις. Υποθέτω ότι τα νοίκια και του ΚΘΒΕ βοήθησαν ώστε να χτιστούν και τα υπόλοιπα 2 κτίρια.
Μια ιστορία που δεν γράφεται εδώ και που μπορούμε να δούμε σε άλλες σελίδες (1) και κυρίως σε αυτή από όπου και το απόσπασμα που ακολουθεί, είναι ότι το κτήριο της ΕΜΣ ανακαινίστηκε με λεφτά τηε ΕΕ από το ελληνικό δημόσιο το 1997
Την εποχή της μετακόμισης του ΚΘΒΕ από τα προσωρινά γραφεία της Βασ. Όλγας προς το ανακαινισμένο πια κτίριο της ΕΜΣ, έτυχε να έχω κάποια πολύ κοντινή σχέση με άτομο που εργαζόταν με σύμβαση ορισμένου χρόνου στο ΚΘΒΕ. Μου είχε πει τότε ότι υπήρχε κόντρα μεταξύ του τότε διευθυντή του, Διαγόρα Χρονόπουλουλ και της ΕΜΣ γιατί ενώ είχε ανακαινιστεί το κτίριο με λεφτά του ελληνικού δημοσίου η ΕΜΣ ζητούσε άυξηση στο ενοίκιο στα 400 εκ. δραχμές τον χρόνο. Τελικά τα βρήκαν, δεν ξέρω αν δεν δόθηκε αύξηση ή ήταν μικρότερη, και μετακόμισαν στο κτίριο.
(Λίγο αργότερα και με διευθυντή τον Βίκτωρα Αρδίττη κλήθηκα να κάνω μια αυτοψία προκειμένου να τους προτείνω να εγκατασταθεί ένα τοπικό δίκτυο και να συνδεθούν επιτέλους οι σταθμοί εργασίας έτσι ώστε να κάνουν χρήση λιγότερων περιφερειακών (σκάνερ, εκτυπωτών κ.λ.π.) Όταν πήγα να δω που κατέληγε η δομημένη καλωδίωση που είχε εγκατασταθεί με την ανακαίνιση του κτιρίου έπαθα σοκ. Μόνο δομημένη δεν ήταν. Τα καλώδια καταλήγαν στο ισόγειο σε ένα χώρο και δημιουργούσανε έναν “καταράκτη” καλωδίων. Ήθελε αρκετή δουλειά για να βρεις που κατέληγε κάθε καλώδιο. Άσε που ήδη οι τεχνικοί είχαν καταστρέψει την καλωδίωση για να εξυπηρετήσουν άλλες ανάγκες των υπαλλήλων.)
Η παρένθεση ήταν απλά για να δείξω το επίπεδο της ανακαίνισης…
Αυτά λοιπόν τα στοιχεία αφορούν στο παρελθόν. Ας έρθουμε στο παρόν. Σήμερα λοιπόν η ΕΜΣ στο site της έχει ανακοίνωση (pdf link) όπου ενημερώνει ότι θα εκδικαστεί αίτηση έξωσης του ΚΘΒΕ για χρέη υψους 195.000€ αν και τα συνολικά χρέη, για περίπου ένα έτος, είναι γύρω στις 250.000 € Από την ανακοίνωση κρατάω ορισμένα σημεία :
Συγκρατώ ότι τα 250.000€ είναι το δραστικά μειωμένο μίσθωμα που δεν κατέβαλε για ένα περίπου χρόνο το ΚΘΒΕ
Μου είναι δύσκολο να ξεπεράσω αυτό που διαβάζω. Δεν έρχονται σε ευθεία αντίθεση με αυτό που λένε στο site τους; Δηλαδή ότι η ελληνική κυβέρνηση τους παραχώρησε το οικόπεδο-φιλέτο καθώς και ικανό ποσό για την ανέγερση του κτιρίου; Με το που το κτίσανε δεν είχανε απ’ ευθείας πελάτη το δημόσιο μέσω του ΚΘΒΕ; Και μου είναι δύσκολο να το ξεπεράσω, κυρίως λόγω της τελευταίας παραγράφου της ανακοίνωσης :
Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί.
Η αλήθεια όμως είναι ότι νομικά έχουν δίκιο. Το ΚΘΒΕ είναι μπαταχτσής νοικάρης και έχουν κάθε δικαίωμα να του κάνουν έξωση αφού δεν πληρώνει. Να δούμε λίγο και το ΚΘΒΕ;
To ΚΘΒΕ λοιπόν έχει, σύμφωνα με το site του 6 σκηνές :
Το Βασιλικό που του ανήκει με 721 θέσεις
Την σκηνή Σωκράτης Καραντινός στην μονή Λαζαριστών με χωρητικότητα 621 θέσεις που ανήκει κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στο ΚΘΒΕ
Το μικρό θέατρο της μονής Λαζαριστών με 150 θέσεις που όπως είπαμε ανήκει κατά ένα μεγάλο ποσοστό στο ΚΘΒΕ
Το θέατρο Γης στο νταμάρι Τριανδρίας, το οποίο είναι ανοικτό, με 4.332 θέσεις και από ότι καταλαβαίνω ανήκει στο ΚΘΒΕ. (Αλήθεια με αυτό το “Οι αίθουσες του Κ.Θ.Β.Ε., διαθέτουν άρτιο τεχνικό εξοπλισμό…” τι θέλει να πει ο ποιητής; Κανένας δεν το είδε να το αλλάξει; Για ανοιχτό θέατρο πρόκειται)
Το Θέατρο Δάσους με 3.894 θέσεις επίσης ανοικτό και που ανήκει στο ΚΘΒΕ και που όπως βλέπω και εδώ “Οι αίθουσες του ΚΘΒΕ διαθέτουν άρτιο τεχνικό εξοπλισμό…”
Καθώς και δυο αίθουσες στην ΕΜΣ το Θέατρο στην ΕΜΣ με 727 θέσεις και το νέο Υπερώο στην ΕΜΣ με 118 θέσεις που όπως ήδη ξέρουμε νοικιάζει από την ΕΜΣ.
Στις 3/1/2013 με ανακοίνωση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ και σημερινού καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ ανακοινώνεται η αναστολή λειτουργίας της μονής Λαζαριστών διότι :
Μάλιστα κλείνει η ανακοίνωση με το :
Αργότερα (ένα μήνα μετά δηλαδή) ο καλλιτεχνικός διευθυντής επιστρέφει με ανακοίνωση όπου ζητάει από τους υπόλοιπους εταίρους στην μονή Λαζαριστών να επανεξετάσουν το θέμα μαι και αυτός απλά μια αναστολή καλλιτεχνικής λειτουργίας έκανε, λες και το θέατρο παράγει κάτι άλλο. Λίγο αργότερα το ΚΘΒΕ επέστρεψε στην μονή Λαζαριστών ζητώντας να ξαναδούνε το ποσοστό συμμετοχής του το οποίο ήταν 71,1%.
Αυτά επίσης είναι πρόσφατη ιστορία. Αλλά ας περάσουμε στα μαθηματικά.
Το 71.1% του ποσοστού ενός πολιτιστικού συγκροτήματος όπως αυτό της μονής Λαζαριστών με συνολική χωρητικότητα 771 θέσεων είναι 300.000€ χ 71,1% = 213.000€
Το 100% ενός άλλου χώρου όπως της ΕΜΣ με συνολική χωρητικότητα 845 θέσεων είναι, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΜΣ, 250.00€
Βλέπετε κάποιο λάθος στα μαθηματικά; Στην μονή Λαζαριστών μπορεί να δίνει 213.000 για το 71,1% αλλά αυτό αποτελεί και ποσοστό ιδιοκτησίας, εν αντιθέσει με την περίπτωση της ΕΜΣ, όπου πληρώνει για το 100% των εξόδων ενός χώρου που δεν του ανήκει.
Αν λοιπόν “το Κ.Θ.Β.Ε. εκ του καταστατικού του παρέχει κοινωνικό και πνευματικό αγαθό δεν σημαίνει ότι απαλλάσσεται από τις υπέρογκες δαπάνες, που τώρα όσο ποτέ άλλοτε είναι επιτακτική ανάγκη να μειωθούν.” δεν θα έπρεπε να είχε σκεφτεί σαν λύση την αποχώρηση από την ΕΜΣ; Μη μου πείτε ότι το πρόβλημα ήταν οι 100 θέσεις. Ούτε υποθέτω ότι το θέμα είναι ότι η Λαζαριστών είναι στην …Σταυρούπολη. Οι καλές παραστάσεις μαζεύουν θεατρόφιλους από παντού και αν θέλουν έχουν πάντα την δυνατότητα να ανεβάσουν τις “πιασάρικες” στο Βασιλικό που είναι απέναντι από την ΕΜΣ και με 721 θέσεις.
Εκτός και αν το πρόβλημα δεν είναι οικονομικό και είναι κυρίως πολιτικό. Εκτός και αν είναι πιο σημαντικό να μην χάσει η ΕΜΣ τον μεγαλύτερο πόρο εξασφαλισμένων εσόδων της μια και δεν πιστεύω να βρουν άλλον να νοικιάσει το κτίριό τους αυτή την εποχή στην Θεσσαλονίκη. Εδώ που τα λέμε δεν νομίζω σε καμία εποχή να μπορούσαν να βρουν κάποιον άλλο.
Τελικά σε ποιον έχει υποχρέωση το ΚΘΒΕ;