Οι συγκοινωνίες στη Νύμφη του Θερμαϊκού
Του Πάνου Ζέρβα – Αναδημοσίευση με άδεια από την Καλύβα ψηλά στο βουνό. Φωτογραφίες του Αστέρη Μασούρα
Ο θεός να με φυλάει από την κριτική, την αυτοκριτική τη φέρνω στα μέτρα μου!
Ομολογώ ότι η κλασσική αυτή ρήση του Γιαγκ Τσε Κιαγκ, μεγάλου θεωρητικού της Κινέζικης Πολιτιστικής Επανάστασης, στριφογύριζε στο μυαλό μου καθώς παρακολουθούσα ορισμένες από τις ομιλίες και τις παρεμβάσεις στην εκδήλωση της δημοτικής κίνησης «Ενεργοί Πολίτες – Οικολογία στην Πράξη» για το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Τα μεγάλα οράματα, μας οδήγησαν στα ορύγματα, έλεγε ο ένας. Οι φαραωνικοί σχεδιασμοί απέτυχαν παταγωδώς, έλεγε ο άλλος. Τα μεγαλεπήβολα σχέδια τελείωσαν, διαπίστωνε σεμνά ένας τρίτος. Εντάξει, θα συνεχίσουμε μαζί – νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες (σε μεγάλα λόγια) για το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Δε μπορεί να γίνει αλλιώς.
*
Μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι όλοι οι ομιλητές και οι 14 φίλοι που έκαναν παρεμβάσεις στη συνέχεια ομονόησαν στην εκτίμηση ότι το μετρό θα πρέπει να ολοκληρωθεί, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Με μοναδική, ίσως εξαίρεση το Νίκο Παγώνη, που αναρωτήθηκε τι θα πρωτοχρησιμοποιούμε όταν θα έχουμε και ΟΑΣΘ και μετρό και τραμ και προαστιακό και –κυρίως- ποιος θα τα χρηματοδοτεί όλα αυτά, με δεδομένο ότι η κρίση οδηγεί σε μείωση του πληθυσμού της πόλης.
*
Πάντως για το μετρό ας μη βιαζόμαστε: σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των εργαζομένων (Λαμπριανίδης) θα είναι διαθέσιμο όχι νωρίτερα από το 2019. Τότε που εγώ θα είμαι (σχεδόν) εξήντα χρονών και συ ελπίζω να φαίνεσαι νέα… Αν όλα πάνε καλά, στο μεταξύ – πιθανότητα υπέρ της οποίας δεν θα στοιχημάτιζα ούτε δραχμή!
*
Πως θα αποχτήσουμε λειτουργική, οικονομική και αξιόπιστη συγκοινωνία στη πόλη, με τα σημερινά δεδομένα; αναρωτήθηκε ο Χρήστος Μάτης, ανοίγοντας τη συζήτηση. Έλα ντε, πώς;
*
Ως προσωπική του αποτυχία παρουσίασε το ναυάγιο του τραμ και της θαλάσσιας συγκοινωνίας, ο Σπύρος Βούγιας. Υποστήριξε ότι η κρίση έχει ένα θετικό, ότι βοηθάει στη μείωση της εξάρτησης από το αυτοκίνητο. Και τόνισε ότι είναι ευκαιρία από την οποία πρέπει να επωφεληθούμε για επανακατάληψη του δημόσιου χώρου από τους πολίτες, εις βάρος του ΙΧ.
*
Για το τραμ, προς το παρόν αναζητείται η βέλτιστη διαδρομή. Όταν βρεθεί (θα βρεθεί, που θα πάει, τόσοι την ψάχνουν), θα αναζητηθούν και τα κεφάλαια, υποθέτω. Περί το 1/5 του κόστους του μετρό, αλλά αυτό σημαίνει 300 εκατομμύρια ευρώ. Πίνατς.
*
Πολλοί αναφέρθηκαν στον ΟΑΣΘ με… αγάπη, δεδομένου ότι είναι το μοναδικό κρατούμενο (που έχουμε στο χέρι) και αυτό θα εξακολουθήσει να ισχύει για τα (πολλά) επόμενα χρόνια. Να ενισχυθούν οι λεωφορειολωρίδες, είπαν, να γίνουν νέες (κάθετες) διαδρομές – και άλλα τέτοια χρήσιμα πράγματα.
*
Ο Σωκράτης Φάμελος, αντιδήμαρχος στη Θέρμη, τόνισε ότι η ΤΑ είναι βασικός παράγοντας στο θέμα των συγκοινωνιών, αλλά στην παρούσα συγκυρία κινδυνεύει η ίδια να ακυρώσει τις λειτουργίες της, λόγω έλλειψης πόρων και προσωπικού. Μίλησε για λεωφορεία των πεζών (δεν το κατάλαβα, ομολογώ), και για ποδήλατα. Από τη σκοπιά της περιαστικής Θεσσαλονίκης τοποθετήθηκε υπέρ της ολοκλήρωσης του μετρό, σε συνδυασμό με προαστιακό μέσο σταθερής τροχιάς, το οποίο θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη όχι μόνο με τους ανατολικούς δήμους, αλλά και με τα Μουδανιά και τη Ρεντίνα. Και, ως πρακτικός άνθρωπος, έκανε λόγο για πράσινα καύσιμα, αλλά και για τρόπους χρηματοδότησης των αστικών συγκοινωνιών, από πρόστιμα, από εισφορές εταιρειών και άλλες πηγές, που έχουν ανακαλύψει οι αποδέλοιποι Ευρωπαίοι.
*
Υπέρ της ολοκλήρωσης του μετρό τάχτηκε ο Νίκος Ταχιάος, ενώ ο Γιάννης Τζιόλας, κοιτάζοντας μια φωτογραφία τραβηγμένη στην παραλία πριν 90 χρόνια είδε και τραμ και αυτοκίνητα και καραβάκια να πηγαινοέρχονται.Είμαστε χειρότερα από ότι 90 χρόνια πριν, είπε, από την άποψη των αστικών συγκοινωνιών. Συνέχισε λέγοντας ότι όλες οι προσπάθειες των τελευταίων δεκαετιών έχουν ναυαγήσει, καθώς το μόνο που έγινε ήταν κάποιοι νέοι δρόμοι, αλλά χωρίς επαρκείς μελέτες, με κακή υλοποίηση και χωρίς να δώσουν λύση το πρόβλημα της αστικής συγκοινωνίας. Ανάφερε στη συνέχεια δυο εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία: πρώτον, ότι στη δυτική Θεσσαλονίκη, ξεκινώντας από την Πλατεία Ελευθερίας, υπάρχει ήδη έτοιμο δίκτυο σταθερής τροχιάς, το οποίο μπορεί να συνδέσει αμέσως Μενεμένη, Εύοσμο, Ιωνία κλπ, αλλά και να συνδεθεί με τη γραμμή προς Λάρισα. Και, δεύτερον, ότι ακόμα και τώρα μπορεί να συνδυαστεί η διαδρομή του μετρό με διαδρομή του προαστιακού (προς ανατολικά) δεδομένου ότι αυτό είναι απολύτως απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει κάποτε προαστιακός στη Θεσσαλονίκη! Πρόσθεσε δε ότι αυτό έγινε ή γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Μόναχο, η Βαρκελώνη, η Κωνσταντινούπολη και άλλες.
*
Αρκετές φορές θίχτηκε το πρόβλημα της στάθμευσης των ΙΧ, κάτι που πολλοί θεωρούν ως το σημαντικότερο πρόβλημα. Πάντως, τα πάρκινγκ της πόλης σήμερα είναι άδεια. Μάλλον από εδώ και πέρα θα πρέπει να μιλάμε όχι για πάρκινγκ, αλλά για δωρεάν πάρκινγκ.
*
Λεφτά υπάρχουν; ρώτησε προς το τέλος μια κυρία, εννοώντας για να γίνουν όλα αυτά που λέτε. Κανείς (από το πάνελ) δεν θα ήθελε να τη στεναχωρήσει, αλλά όλοι παραδέχτηκαν πως όχι, λεφτά δεν υπάρχουν.
*
Και άλλα ενδιαφέροντα ακούστηκαν, για τους πεζούς και τα ποδήλατα, για το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πάρκινγκ τα άδεια υπόγεια και ισόγεια του κέντρου κλπ. Αλλά μην περιμένετε να μάθετε τα πάντα από το σύντομο ρεπορτάζ της καλύβας!