Ο Αριστοτέλης, ο Άγιος Δημήτριος και η Σενεγάλη
Στην Σενεγάλη στις 12 Ιανουαρίου γιορτάζουν το Grand Magal of Touba. Μια θρησκευτική γιορτή όπου τιμούν τον Σείχη Ahmadu Bamba ο οποίος εξορίστηκε και διώχθηκε από τους Γάλλους αποικιοκράτες για την πίστη του. Η γιορτή σύμφωνα με την ισλαμική παράδοση περιέχει προσευχή, ανάγνωση του Κορανίου και προσφορά γευμάτων στους φιλοξενούμενους. Φέτος είναι η 110 επέτειος της γιορτής αυτής και οι μουσουλμάνοι Σενεγαλέζοι φοιτητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποφάσισαν να την γιορτάσουν μισθώνοντας την αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου.
Δυστυχώς όμως για αυτούς το ΑΠΘ έχει για σύμβολο όχι τον αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο από τον οποίο πήρε και το όνομα του αλλά έναν Ρωμαίο χίλιαρχο που έγινε άγιος της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας. Και για αυτό τον λόγο η αίθουσα τελετών του ΑΠΘ κοσμείται από ένα ψηφιδωτό που απεικονίζει τον Άγιο Δημήτριο.
Και αυτό το ψηφιδωτό έγινε η πρόφαση για μια ακόμη επίδειξη ρατσισμού και μισαλλοδοξίας στην πόλη μας.
Ο Βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΛΑΟΣ Άγγελος Κολοκοτρώνης κατέθεσε ερώτηση στην Υπουργό Παιδείας καταγγέλλοντας ότι δόθηκε η αίθουσα τελετών του ΑΠΘ σε ομάδα μουσουλμάνων για να πραγματοποιήσουν ομαδική προσευχή. Το σκεπτικό ότι η ενέργεια αυτή ήταν “ασεβής και απαράδεκτη” είναι το γεγονός ότι μέσα στην αίθουσα τελετών βρίσκεται ένα ψηφιδωτό της Βυζαντινής όψης της Θεσσαλονίκης και του Αγίου Δημητρίου. Ο βουλευτής του ΛΑΟΣ βέβαια συνεχίζει λέγοντας πως όχι μόνο αυτό είναι ασεβές αλλά αποτελεί και διακριτή μεταχείριση των μουσουλμάνων έναντι φοιτητών άλλων θρησκευτικών ομάδων.
Από τον χορό βέβαια δεν θα μπορούσε να λείψει και ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος που στο σημερινό του κήρυγμα συνέχισε τις καταγγελίες λέγοντας πως απαίτησε εξηγήσεις από την Δήμαρχο Θεσσαλονίκης που τον ενημέρωσε πως φοιτητές από την Σενεγάλη ζήτησαν την αίθουσα επειδή είχαν επέτειο απελευθέρωσης (sic.- η επέτειος απελευθέρωσης της Σενεγάλης είναι στις 4 Απριλίου) και πως και αυτός το έβρισκε απαράδεκτο γιατί μέσα στην αίθουσα υπάρχει η τοιχογραφία του Αγίου Δημητρίου. Και συνέχισε τις καταγγελίες λέγοντας πως υπάρχουν 3000 φοιτητές στο ΑΠΘ μια άλλης θρησκείας, που επειδή όπως είπε ο ίδιος φοβάται να την κατονομάσει για να μην παρεξηγηθεί, την περιέγραψε ως “αυτή που προχωρεί ακάθεκτη στην Ευρώπη και δεν κατάλαβαν οι Ευρωπαίοι”
Δυστυχώς η Πρυτανεία δεν υπεράσπισε το μόνιμο αίτημα της για αυτοδιοίκηση του Πανεπιστημίου. Υπέκυψε στις πιέσεις βουλευτών και του Μητροπολίτη. Υπαναχώρησε και παραχώρησε το φουαγιέ(!) της αίθουσας τελετών μακριά από τα μάτια του ψηφιδωτού του Αγίου Δημητρίου. Η δήλωση πως «Όλες οι αναγνωρισμένες ομάδες φοιτητών και μελών του πανεπιστημίου μας μπορούν να εκφράζονται ελεύθερα μέσα σε αυτό, γιατί το πανεπιστήμιο αποτελεί χώρο ελεύθερης διακίνησης των ιδεών» μόνο υποκριτική μπορεί να χαρακτηρισθεί όταν αλλάζεις τον χώρο διεξαγωγής μιας εκδήλωσης, έστω και θρησκευτικής, υπό την πίεση τέτοιου είδους επιχειρημάτων.
Ότι και δικαιολογία να προσέφεραν στους φοιτητές η αλήθεια παραμένει ότι τους έβγαλαν από την αίθουσα γιατί είναι πιστοί μιας θρησκείας που δεν κατονομάζει ο Μητροπολίτης της Θεσσαλονίκης για να μην τον παρεξηγήσουμε. Ότι και να είπαν γεγονός παραμένει ότι ένα ψηφιδωτό μέσα σε μια αίθουσα Πανεπιστημίου καθορίζει την λειτουργία της αίθουσας αυτής και επίσης καθορίζει τι θα ακουσθεί μέσα σε αυτή.
Τελικά ένα θα ήθελα να ήξερα. Αν γεμίσουν οι δρόμοι της πόλης με graffiti του Αγίου. Δημητρίου, άνθρωποι άλλων θρησκευμάτων θα έχουν το δικαίωμα να περπατάνε σε αυτούς ή μια βόλτα στην Τσιμισκή που θα δουν τις τιμές στις βιτρίνες και θα αναφωνήσουν ‘allah hu akbar’ θα αποτελεί μια πράξη “ασεβής και απαράδεκτη”;


6 Responses to Ο Αριστοτέλης, ο Άγιος Δημήτριος και η Σενεγάλη