Ο πρώτος χρόνος Μπουτάρη μέσα από την Διαύγεια

Έχουν γραφεί πολλές και διάφορες αναλύσεις για την θητεία του Γιάννη Μπουτάρη τον πρώτο χρόνο της Δημαρχίας του. Και είναι λογικό γιατί μετά από 2 δεκαετίες άλλαξε η παράταξη που βρίσκεται στα ηνία του Δήμου και η προσωπικότητα του ίδιου του Δημάρχου δημιούργησε προσδοκίες για μεγάλες αλλαγές.

Εμείς δεν θα κάνουμε ανάλυση των πεπραγμένων αλλά θα ασχοληθούμε απλά με αριθμούς που προκύπτουν μέσα από την Διαύγεια, στην οποία οι νέες δημοτικές αρχές ήταν υποχρεωμένες να αναρτούν το σύνολο των αποφάσεων που λαμβάνοντας από αυτές. Οι αριθμοί δεν λένε πάντα την αλήθεια και δεν δίνουν μια πλήρη εικόνα αλλά σίγουρα έχουν το δικό τους ενδιαφέρον.

Η διοίκηση Μπουτάρη ανάρτησε συνολικά 6994 αποφάσεις για το 2011.

Αριθμός αποφάσεων ανα Διεύθυνση του Δήμου Θεσσαλονίκης

Η πλειοψηφία των αποφάσεων ήρθαν από Διεύθυνση Διοίκησης  με 2805,   Διεύθυνση Προσωπικού  1713,  Διεύθυνση Πολεοδομίας  724, Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών  372, Διεύθυνση Πολιτισμού 182 και το Γραφείο Δημάρχου με 175. Εντύπωση μας έκανε οι λίγες αποφάσεις της Διεύθυνσης Πρασίνου με 34 και της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας με 33. Ο προσανατολισμός του πρώτου χρόνου είναι μάλλον εμφανής αλλά σίγουρα στην συνέχεια περιμένουμε περισσότερα. Ένα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως υπάρχουν 41 Διευθύνσεις σε αυτόν τον Δήμο πολλές με τίτλους που εμφανίζουν αλληλοκάλυψη και δείχνει ότι υπάρχει μια υπέρμετρη γραφειοκρατεία και πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων.

 

 

 

Δυστυχώς ο τύπος των αποφάσεων δεν μας διαφωτίζει ιδιαίτερα. 1597 βρίσκονται σε έναν μεγάλο ‘κουβά’ που ονομάζεται Προϋπολογισμός, 1483 είναι Συμβάσεις Εργασίας που αναφέρονται κυρίως σε εποχικούς και έκτακτους υπαλλήλους και 717 αφορούν οικοδομικές άδειες. Σε διάφορες κατηγορίες βρίσκονται 257 αναθέσεις συμβάσεων και υπάρχουν και 127(!) αποφάσεις για Δαπάνες. Επίσης θεωρούμε ότι οι 2 αποφάσεις που χαρακτηρίζονται ως Νόμοι μάλλον λάθος καταχώριση είναι και η νέα διοίκηση του Δήμου δεν έχει σκοπό να αφήσει την τοπική αυτοδιοίκηση και να ασχοληθεί με την κεντρική πολιτική σκηνή.

 

 

 

 

 

 

Αν δούμε αναλυτικά τις αποφάσεις ανα Διεύθυνση δεν προκύπτουν ιδιαίτερες εκπλήξεις . Αναλυτικά στη διεύθυνση Διοίκησης

και το γραφείο του Δημάρχου:

Προκύπτουν βέβαια και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία όπως οι μέρες που δουλεύει πιο σκληρά ο Δήμος είναι η Δευτέρα και η Πέμπτη αν και αναρωτιόμαστε για τις 73 αποφάσεις που εκδόθηκαν Κυριακή.

και πως ο τελευταίος μήνας του 2011 είχε επίσης ιδιαίτερη δουλειά. Εδώ να σημειώσω πως οι νέοι Δήμοι είχαν υποχρέωση ανάρτησης των αποφάσεων τους από τον Μάρτιο του 2011 και όχι από την αρχή του χρόνου.

 

Ένα ακόμη θέμα που η Διαύγεια είχε σκοπό να φωτίσει είναι τα θέματα οικονομικής διαχείρισης. Σε αυτό το θέμα δυστυχώς η Διοίκηση Μπουτάρη δεν τα έχει πάει καλά.
Όπως είπαμε υπάρχουν μόνο 127 αποφάσεις που χαρακτηρίζονται ως Δαπάνες που εξ’αρχής είναι προφανές ότι είναι λίγες. Το σύνολο των δαπανών που εμφανίζονται είναι 21.036.471,05€.
Από αυτά όμως 15.500.000€ αφορούν μια απόφαση για Προνοιακά Επιδόματα, και 4.000.000€ για  διάφορες απαλλοτριώσεις. Το μόνο ενδιαφέρον ίσως είναι μια απόφαση
που αφορά πληρωμή 787.500€ (!) στον ΟΤΕ. Θα ήλπιζα ο Δήμος ήδη να έχει μπει στο σύστημα Σύζευξις και να έχει και την αντίστοιχη μείωση κόστους. Αλλά και στις καταχωρήσεις
των υπολοίπων δαπανών στις 72 έλλειπε το ΑΦΜ του δικαιούχου κάνοντας σχεδόν αδύνατη μια σοβαρή προσπάθεια για έλεγχο.
Οι υπόλοιπες δαπάνες που έχει κάνει ο Δήμος έχουν μπει στον μεγάλο κουβά που ονομάζεται Προϋπολογισμός. Σε αυτές τις αποφάσεις ναι μεν αναφέρονται τα ποσά που δαπανήθηκαν
αλλά δεν υπάρχουν τα στοιχεία και το ΑΦΜ των δικαιούχων. Επίσης μέσα στην ίδια κατηγορία υπάρχουν αποφάσεις που σίγουρα δεν αφορούν δαπάνες και έσοδα του ίδιου του Δήμου
όπως οι εγκρίσεις των προϋπολογισμών διάφορων φιλανθρωπικών σωματείων (1,2) που κάνουν έστω και την εξαγωγή συνολικών ποσών ιδιαίτερα δύσκολη. Επίσης υπάρχουν πολλές
διάσπαρτες αποφάσεις για αναθέσεις ή έξοδα που δεν καταχωρούνται στην κατηγορία Δαπάνες και σαν αποτέλεσμα δεν συμπληρώνονται και τα αντίστοιχα στοιχεία αναδόχου για να είναι δυνατή η
άντληση στοιχείων με απλό τρόπο.

Ο Δήμος μπορεί να τηρεί το γράμμα του νόμου αλλά έχω την εντύπωση πως παραβιάζει το πνεύμα του. Μετά την καταστροφική διακυβέρνηση Παπαγεωργόπουλου με τις συνεχείς αποκαλύψεις και κατηγορίες για οικονομικές ατασθαλίες η νέα διοίκηση του δήμου πιστεύω πως πρέπει να κάνει τα πάντα για να έρθουν τα πάντα στο φως και να μην υπάρχουν καθόλου υπόνοιες ή σκοτεινές πλευρές της οικονομικής της διαχείρισης.

Όταν ξεκίνησε αυτό το άρθρο σκοπό είχε να προσπαθήσει να δώσει μια εικόνα της πορείας της Δημαρχίας του Μπουτάρη τον πρώτο της χρόνο μέσα από αριθμούς. Όπως είπαμε και στην αρχή είναι πολύ δύσκολο να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα για την πορεία του Δήμου και την δουλειά που έγινε απλά από τους αριθμούς χωρίς να μελετήσεις τις ίδιες της αποφάσεις. Η Διεύθυνση Διοίκησης εμφανίζεται ως αυτή που έχει κάνει την περισσότερη δουλειά αλλά και ο αριθμός των αποφάσεων δεν είναι απόλυτα ενδεικτικός γιατί μία απόφαση της Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικού μπορεί να χρειάζεται εβδομάδες προετοιμασίας. Εντόπισαμε όμως μια σειρά από σφάλματα στην απεικόνιση των δραστηριοτήτων της διοίκησης στο σύστημα Διαύγεια. Ελπίζουμε πως οι υπεύθυνοι θα το διορθώσουν έτσι ώστε όταν κάνουμε την αντίστοιχη ανάλυση για το 2012 να περιορισθούμε στους αριθμούς.

 

ΥΓ. Προσωπικά είμαι σθεναρός υπέρμαχος οποιασδήποτε προσπάθειας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Τα συστήματα είναι καινούργια και έχουν τα προβλήματα τους. Επίσης η ίδια η Δημόσια Διοίκηση που συνήθισε δεκαετίες να λειτουργεί χωρίς σωστή λογοδοσία αντιστέκεται ή προσπαθεί να τα υποβαθμίσει. Δεν συμφωνώ καθόλου με την εύκολη κριτική πως συστήματα όπως το Διαύγεια έγιναν για να λειτουργήσουν ως φερετζές. Δεν θα κάνω εγώ τέτοια κριτική ούτε με την κριτική μου θα τα υποβαθμίσω δίνοντας μια εύκολο άλλοθι σε αυτούς που θέλουν να κρυφτούν. Θα συνεχίζω να τα υπερασπίζομαι και να απαιτώ την βελτίωση τους για να έχουμε εμείς οι πολίτες μια καθημερινή μέθοδο ελέγχου.

 

3 Responses to Ο πρώτος χρόνος Μπουτάρη μέσα από την Διαύγεια

  1. Διαβάστε τον σχετικό νόμο (3861/2010). Μόνον το άρθρο 2 “Πεδίο Εφαρμογής”, 1,5 σελίδα είναι. Εκεί θα βρείτε τις απαντήσεις για όλα σχεδόν τα ερωτήματά σας πιο πάνω.
    Επίσης, ρωτείστε τους ανθρώπους που αναρτούν τις Πράξεις. Αυτό θα σας βοηθήσει να καταλάβετε τους λόγους που κάποια ΑΦΜ, κυρίως, είτε άλλα μεταδεδομένα λείπουν. Τέλος, προσπαθείστε να ανεβάσετε μία πράξη κοντά τους. Εκεί θα βρείτε μόνος σας τις αδυναμίες του συστήματος, στις οποίες οφείλονται κάποια πράγματα, τα οποία τραβούν το ενδιαφέρον σας.
    Τέλος, ενημερωθείτε για τις διαδικασίες λειτουργίας ενός Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αυτό θα σας βοηθήσει να εξηγήσετε και τις απορίες σας για τις ημέρες, κατά τις οποίες παρατηρούνται περισσότερες αναρτήσεις.
    Μετά, γράψτε πάλι το κείμενό σας, ενημερώνοντας σωστά τον κόσμο.
    Είμαι σίγουρος ότι θα λείπουν οι δύο παράγραφοι πριν το υστερόγραφό σας.
    Καλή η κριτική και ο έλεγχος, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε γιατί πράγμα μιλάμε. Η ημιμάθεια χειρότερη της αμάθειας και ίδιον των Ελλήνων.

  2. Τον Νόμο τον έχω διαβάσει και για όσους άλλους ενδιαφέρονται βρίσκεται εδώ..
    Για να ξεκαθαρίσω κάτι από την αρχή. Δεν κατηγορώ τους ανθρώπους που εισάγουν τα δεδομένα στο σύστημα της Διαύγειας για οτιδήποτε. Η παρατήρηση για τις ημέρες που γίνονται οι περισσότερες αναρτήσεις είναι απλά αυτό. Μια παρατήρηση.
    Αν γνωρίζετε εσείς τον λόγο ας μας ενημερώσετε γιατί εγώ απλά είδα το αποτέλεσμα και απλά μου φάνηκε ενδιαφέρον και τίποτα παραπάνω.
    Επίσης το ότι υπάρχουν αδυναμίες στο σύστημα το γνωρίζω. Αλλά σαν πολίτης για τον οποίο έχει στηθεί αυτό το σύστημα (και το έχει πληρώσει) απαιτώ να λειτουργεί σωστά. Είναι ευθύνη αυτών που το δημιούργησαν να το διορθώσουν ύστερα από τις υποδείξεις αυτών που το χρησιμοποιούν για τα προβλήματα του. Αν έγιναν αυτές οι υποδείξεις και δεν διορθώθηκαν σας προσκαλώ να ενημερώσετε και εμάς και τους αναγνώστες μας για να γνωρίζουμε όλοι ποιος έχει την ευθύνη.

    Η τελευταία παράγραφος απλά λέει ότι μόνο με τους αριθμούς και χωρίς κάποιος ουσιαστικά να μελετήσει μια-μια τις αποφάσεις δεν μπορεί να κρίνει την ποιότητα του έργου. Και μπήκε επίτηδες ακριβώς για να μην χρησιμοποιηθούν αριθμοί και μόνο για εύκολη κριτική.

    Για το ουσιαστικά μοναδικό ερώτημα που έθεσα εγώ σε σχέση με τις αναρτήσεις, ο νόμος λέει “4. Στο διαδίκτυο αναρτώνται: … 6) οι προϋπολογισµοί, απολογισµοί, ισολογισµοί και οι επί µέρους δαπάνες …. των οργανισµών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθµού,”. Οι αποφάσεις πράγματι έχουν αναρτηθεί αλλά με τέτοιον τρόπο που είναι ουσιαστικά αδύνατο να γίνει ο οποιοσδήποτε σοβαρός έλεγχος ακριβώς για τους λόγους που ανέφερα και παραπάνω.
    Γιατί δεν αναρτώνται όλες οι δαπάνες με έναν ομοιόμορφο τρόπο δεν μου απαντήσατε. Γιατί υπάρχουν αποφάσεις δαπανών που δεν βρίσκονται καν στην κατηγορία δαπάνες αλλά σε άλλες κατηγορίες πάλι δεν μου απαντήσατε. Το γεγονός ότι όχι σε κάποιες αλλά σε πάνω από τις μισές αναρτήσεις των δαπανών δεν αναφέρει δικαιούχο είναι ένα θέμα που πρέπει να λύσει ο Δήμος.

    Εγώ σαν πολίτης κρίνω εκ του αποτελέσματος. Και το αποτέλεσμα που είδα δεν με ικανοποιεί καθόλου. Αν ο Νόμος, οι διευκρινιστικές αποφάσεις, οι διαδικασίες ή το σύστημα φταίνε για αυτό ας διορθωθούν. Και αυτό δεν είναι θέμα ημιμάθειας για το οποίο με κατηγορείτε αδίκως.

    Αν εσείς είστε ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα εγώ δεν είμαι και θέλω κάτι πολύ καλύτερο.

  3. Pingback: Επ, τι γίνεται εδώ; | thess.gr